helenatipsar.blogg.se

En blogg om mitt liv som 3 barnsmamma, men oxå inslag av tips på tävlingar, recept, resor, musik och barnrelaterade saker, sånt som jag och familjen gillar att göra...

Varma nybakade Lussebullar en kall söndag som denna 😊

Publicerad 2013-11-24 16:32:00 i Mat och bak, Recept,

Det luktar ju så gott av nybakade saffransbullar, eller lussebullar som vi säger. Då vet man att det lackar mot mysiga julen och idag är det precis 1 månad kvar till självaste julafton. 🎅🎁🌲⛄
Ingredienser till 30 enkla lussebullar:
2 paket saffran
1,5 dl socker
0,5 dl sirap
50 g jäst
175 g smör
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
Ca 13 dl vetemjöl
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

Smula jästen i bunke.
Värm mjölk till 37 grader. Häll på lite av mjölken över jästen och rör ut den. Häll i resten av mjölken. Skär smöret i tärningar, vänd ner.
I med socker, saffran, sirap, mjöl och salt, rör om. Arbeta degen i 10 minuter för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 min. Knåda den lätt och baka ut till lussebullar. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8–10 minuter.
Matbloggstoppen

Kommentarer

Postat av: nasus

Publicerad 2013-11-24 17:29:14

Mumsigt TACK för ett bra recept!

Svar: Varsågod 😊
Helena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

35 år. 3 barnsmamma. Föräldraledig. :-)Instagram - fotohella Kontakta mig: [email protected]ör för Allt för Föräldrar :-)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela